mat.prasowe

Zwycięzcy 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego

„Syndrom Hamleta” zdobył Złotego Lajkonika dla najlepszego filmu w Konkursie Polskim Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Produkcja została wyróżniona także w Międzynarodowym Konkursie Filmów Dokumentalnych, w którym najważniejsza nagroda – Złoty Róg – trafiła do Denisa Dobrovody, reżysera filmu „Katedra”.

Krakowski Festiwal Filmowy, którego głównym organizatorem jest Krakowska Fundacja Filmowa, znajduje się na liście wydarzeń kwalifikujących do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej aż w trzech kategoriach krótkometrażowych (fabuła, animacja, dokument), a także w kategorii pełnometrażowego filmu dokumentalnego. Laureaci Złotego i Srebrnych Smoków mają skróconą ścieżkę do oscarowej selekcji. KFF rekomenduje również filmy do Europejskiej Nagrody Filmowej w tych samych kategoriach. 62. edycja festiwalu, który dofinansował PISF, odbywała się w krakowskich kinach w dniach 29 maja-5 czerwca br.

Konkurs polski

„Syndrom Hamleta” (koprodukcja polsko-niemiecka) Elwiry Niewiery i Piotra Rosołowskiego, oprócz Złotego Lajkonika, otrzymał także Nagrodę Studentów Miasta Krakowa oraz wyróżnienie w międzynarodowym konkursie dokumentalnym. Nagrodę otrzymały także producentki filmu, (Magdalena Kamińska i Agata Szymańska dostały Nagrodę Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych oraz FDR Studio dla najlepszego producenta polskich filmów dokumentalnych i krótkometrażowych.)

Srebrnego Lajkonika w konkursie polskim, jury w składzie: Piotr Stasik (przewodniczący), Daria Kopiec, Kuba Mikurda, Anna Sienkiewicz-Rogowska i Małgorzata Szyłak, przyznało Bognie Kowalczyk za pełnometrażowy film dokumentalny „Boylesque” (Polska, Czechy). Film ten otrzymał także nagrodę publiczności przyznaną przez „Magazyn Filmowy SFP”.

Drugi Srebrny Lajkonik przypadł Marcinowi Lesiszowi za krótkometrażowy film „Koniki na biegunach” (Polska). Z kolei najlepszą animacją konkursu polskiego zostały „Figury niemożliwe i inne historie I” Marty Pajek (Polska, Kanada), a za najlepszą fabułę uznano „Martwe małżeństwo” (Polska) Michała Toczka. Nagrodę im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne pod mecenatem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS otrzymał film „Bóg i wojownicy lunaparków” (Polska) Bartłomieja Żmudy.

Międzynarodowe konkursy

Zwycięstwo w Międzynarodowym Konkursie Filmów Dokumentalnych, a tym samym możliwość ubiegania się o nominację do Oscara, zapewnił sobie obraz „Katedra” (Słowacja) w reżyserii Denisa Dobrovody. Srebrny Róg dla najlepszego filmu dokumentalnego o tematyce społecznej otrzymała Laura Sistero za film „Poślizg kontrolowany” (Hiszpania). Srebrnym Rogiem dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych został nagrodzony Shaunak Sen za dokument „Wszystko, co żyje” (USA, Wielka Brytania, Indie). Jury tego konkursu, które obradowało w składzie: Till Brockmann (Szwajcaria), Christine Camdessus (Francja), Ohad Milstein (Izrael), Petrula Veljanovska (Północna Macedonia) i Agnieszka Zwiefka (Polska), przyznało też wyróżnienie dla Igora Ivanko za film „Krucha pamięć” (Ukraina, Słowacja).

Nagroda Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI) trafiła do Hirotoshiego Takeoka za film „Adamiani” (Japonia, Królestwo Niderlandów), o czym zdecydowało jury w składzie: Nino Kovačić (Chorwacja), Yun-Hua Chen (Tajwan), Giuseppe Sedia (Włochy).

Z kolei laureatem Złotego Smoka w Międzynarodowym Konkursie Filmów Krótkometrażowych został Jay Rosenblatt za film „Jak minął rok?” (USA). Srebrnym Smokiem za najlepszy film dokumentalny zostali nagrodzeni Raul de la Fuente Calle i Amaia Ramirez za film „Maldita. Pieśń miłości do Sarajewa” (Hiszpania). Najlepszym filmem animowanym został czesko-słowacki „Kocham, tato” (reż. Diana Cam Van Nguen), który jest także krakowskim kandydatem do Europejskiej Nagrody Filmowej w kategorii filmu krótkometrażowego. Srebrnego Smoka za najlepszy krótkometrażowy film fabularny otrzymała Karolina Porcari za film „Victoria” (Polska). Jury, które obradowało w składzie: Juliusz Machulski (Polska), Olga Lucovnicova (Mołdawia), Andrea Martignoni (Włochy), Anita Reher (Dania) i Amer Salmeen Al Murry (Zjednoczone Emiraty Arabskie), przyznało również następujące wyróżnienia: Adán Aliaga za film „Hardcore” (Hiszpania), Gerhard Funk za film „Kozie zaklęcie” (Niemcy) i Alison Kuhn za film „Roje” (Niemcy).

Laureatką międzynarodowego konkursu DocFilmMusic została Lucie Kralova za film „Jan Kapr. Opera dokumentalna” (Czechy, Słowacja), a wyróżnienie trafiło do Any Sofii Fonseca za film „Cesária Évora” (Portugalia). Werdykt wydało jury w składzie: Włodek Pawlik (Polska) – przewodniczący, Roman Gutek (Polska) i Robert Kirchhoff (Słowacja). Ponadto Nagrodę Don Quichota Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych otrzymał film „Parizad” Mehdi Imani Shahmiri (Iran), a wyróżnienie film „Kocham, tato” Diany Cam Van Nguyen (Czechy, Słowacja). Decyzje podjęło jury Międzynarodowej Federacji Klubów Filmowych (FICC) w składzie: Eugene Dugan-Brause (Wielka Brytania), Ritesh Basak (Indie) i Karolina Nowacka (Polska).

Docudays i KFF Industry

Wyjątkowo w tym roku w ramach Krakowskiego Festiwalu Filmowego odbył się Docudays UA – Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych o Prawach Człowieka, który jest największy festiwalem filmów dokumentalnych w Ukrainie. Jury w składzie: Daniel Abma, Devika Girish oraz Stanislav Bytiutsky przyznało nagrodę główną filmowi „Plai” (reż. Eva Dzhyshyashvili).

3 czerwca odbyła się też Gala Industry, podczas której wyłoniono pierwszych festiwalowych zwycięzców, w tym wyróżnionych oraz laureatów nagród pozaregulaminowych. Nagrody otrzymali także uczestnicy Doc Lab Poland – programu skierowanego do filmowców-dokumentalistów, którego kolejna sesja zakończyła się w ramach 62. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Szczegóły można znaleźć tutaj.

 

źródło: mat. prasowe

 

Nasi partnerzy


Top