Przyznano Polskie Nagrody Filmowe „Orły”

„Aida” (koprodukcja dziewięciu krajów i rodzimej kinematografii) została uznana przez Polską Akademię Filmową za najlepszy polski film 2021 roku. W sumie „Aida” zdobyła cztery nagrody: za reżyserię, scenariusz (obie dla Jasmili Zbanic) oraz montaż.

Orły przyznano po raz 24. Nagrody aktorskie otrzymali: Agata Buzek, Maciej Stuhr, Ewa Wiśniewska i Jacek Braciak. Za całokształt twórczości doceniono Jerzego Skolimowskiego. .

To był szok, który nauczył nas, że świat może wywrócić się do góry nogami w ciągu jednej chwili. Życie jest kruche. System jest kruchy. To poczucie stale mi towarzyszy – mówi Jasmila Žbanić, reżyserka nominowanej do Oscara, pokazywanej w Konkursie Festiwalu w Wenecji „Aidy”.

Polski wkład w „Aidę” to: muzyka Antoniego Komasy – Łazarkiewicza, montaz Jarosława Kamińskiego, kostiumy Małgoprzaty Karpiuk, produkcja Ewy Puszczyńskiej, która stoi m.in. za oscarowymi sukcesami „Idy” i „Zimnej wojny”.

Poza „Aidą” wśród docenionych znalazły się m.in.: „Wszystkie nasze strachy” (odkrycie roku), „Bo we mnie jest seks” (scenografia), „Magnezja” (kostiumy, charakteryzacja), „Powrót do tamtych dni” (najlepszy aktor, muzyka), „Sonata” (dźwięk). Za najlepszy film dokumentalny uznano „Film balkonowy” Pawła Łozińskiego, najlepszy film europejski to „Na rauszu”, a serial to „Rojst ‘97”. Nagrodę publiczności zdobyło „Wesele” Wojtka Smarzowskiego.

Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznano po raz 24.

 

Laureaci Orłów 2022:

NAJLEPSZY FILM

  • „Aida” reżyseria Jasmila Zbanic, produkcja Ewa Puszczyńska

NAJLEPSZA REŻYSERIA

  • Jasmila Žbanić „Aida”

NAJLEPSZY SCENARIUSZ

  • Jasmila Žbanić „Aida”

NAGRODA ZA CAŁOKSZTAŁT TWÓRCZOŚCI

  • Jerzy Skolimowski

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA KOBIECA

  • Agata Buzek „Moje wspaniałe życie”

NAJLEPSZA GŁÓWNA ROLA MĘSKA

  • Maciej Stuhr „Powrót do tamtych dni”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

  • Dorota Roqueplo „Magnezja”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

  • Waldemar Pokromski, Agnieszka Hodowana „Magnezja”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

  • Piotr Sobociński jr „Wesele”

NAJLEPSZY MONTAŻ

  • Jarosław Kamiński „Aida”

NAJLEPSZA MUZYKA

  • Marcin Masecki „Powrót do tamtych dni”

NAJLEPSZY DŹWIĘK

  • Artur Kuczkowski i Tomasz Sikora „Sonata”

NAJLEPSZY FILM EUROPEJSKI

  • „Na rauszu” (Druk) reż. Thomas Vinterberg (Dania, Szwecja i Holandia)

NAJLEPSZY FILM DOKUMENTALNY

  • „Film balkonowy” reżyseria Paweł Łoziński

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

  • „Wesele” reżyseria Wojtek Smarzowski

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

  • Wojciech Żogała „Bo we mnie jest seks”

NAJLEPSZY FILMOWY SERIAL FABULARNY

  • „Rojst ‘97” reż. Jan Holoubek, scen. Kasper Bajon, Jan Holoubek, prod. Frame Sp. z o.o. dla Netflix

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA MĘSKA

  • Jacek Braciak „Żeby nie było śladów”

NAJLEPSZA DRUGOPLANOWA ROLA KOBIECA

  • Ewa Wiśniewska „Zupa nic”

ODKRYCIE ROKU

  • Łukasz Gutt, reżyseria, „Wszystkie nasze strachy”

 

źródło: mat.prasowe

Nasi partnerzy


Top