25 kwietnia w Służewskim Domu Kultury w Warszawie odbyła się konferencja Stowarzyszenia Kreatywna Polska: „sPrawni w Internecie – jak budować #internetfairplay?”. Konferencja, na której w czterech panelach wystąpili znamienici goście, artyści, fachowcy i eksperci branż kreatywnych została zorganizowana z okazji Światowego Dnia Własności Intelektualnej.
Witając uczestników wydarzenia Jerzy Kornowicz, prezes Stowarzyszenia Kreatywna Polska powiedział, między innymi, że „Internet miał uczynić świat lepszym i (…) dlatego wielkie korporacje je tworzące dostały wielką swobodę rozwoju. (…) Niestety, celem zarządzających Internetem stał się ruch w sieci i popularność bez patrzenia na koszty społeczne, wypracowane przez setki lat zasady etyczne i w ślad za tym prawne. (…) Coraz częściej mówimy i działamy w kierunku regulacji Internetu. (…) Chcąc mieć Internet zasobny nie może on być nieodpłatny dla twórców, wytwórców i dystrybutorów produkcji obecnych w Internecie (…) Internet jest globalny i wymaga globalnych regulacji. I tu jest ów pies pogrzebany – nasze regulacje są w tyle za większością krajów Unii Europejskiej co stanowi stratę zarówno systemową, jak i społeczną. (…) Wśród problemów jest pogodzenie racji twórców i wytwórców z użytkownikami Internetu(…) oraz relacje wspólne twórców i użytkowników wobec wielkich platform Internetowych.
Uczestnicząca w pierwszym panelu: „Prawa twórcy prawami człowieka?” piosenkarka, autorka tekstów, kompozytorka Lanberry, powiedziała, m.in., że dla niej #internetfairplay to taki, w którym użytkownik, odbiorca muzyczny, jest świadomy i doedukowany w kwestii własności intelektualnej i procesu – od tworzenia muzyki, do konsumpcji w sieci. Dodała też, że (według niej) szeroko zakrojona akcja edukacyjna jest kluczem.
W drugim panelu „Bezpieczeństwo tworzenia” mecenas Oskar Tułodziecki odpowiedział na pytanie, kto w świetle prawa jest twórcą i zwrócił uwagę, że są całe kategorie twórców wykonujących zawód zgodny z (ich) wyborem i powołaniem i dobrze by było, aby wykonywana praca zapewniła im godziwe warunki i wynagrodzenie. Dodał także, że przy tych skromnych dochodach (twórców) trudno jest prowadzić stałą działalność, odprowadzać składki, w sytuacji gdy nie za bardzo jest z czego. Powiedział też, że okazuje się, że Internet generuje bardzo ciekawe, nowe podziały strumieni finansowych. W legalnym obiegu artysta dostaje wynagrodzenie, choć można dyskutować „kto, ile z tego tortu bierze. (…) W nielegalnym obiegu zarabiają różne podmioty za to, że „cudzy utwór wstawili na platformę. I okazuje się, że tutaj ten obieg pieniądza jest bardzo duży tyle, że twórca może się tylko bezradnie temu przyglądać, bo on (twórca) nic z tego nie ma.
W trzecim panelu Bezpieczeństwo inwestowania” rozgorzała, między innymi, gorąca dyskusja między drem Damianem Flisakiem, a malarzem Michałem Zaborowskim o NFT. Michał Zaborowski – artysta tworzący prace o międzynarodowym zasięgu, a swoją najnowszą wystawę „Siedem grzechów głównych” zdigitalizował i sprzedał jako NFT, (oryginały spalił, żeby nie było dwóch takich samych, popiół zamknął w urnach) dodał, że nawet jeśli się będzie bardzo zapierał, to ta „nowa (technologiczna) droga współczesnej sztuki” i tak nastąpi. Dr Flisak dodał, że być może NFT to pierwszy udany mariaż sztuki z technologią. Magdalena Chołyst (edukatorka, coach, projektantka procesów) powiedziała, że dla niej kluczowym jest pomyślenie o całym systemie funkcjonowania artysty, bo samo wrzucenie czegoś do Internetu nie wystarczy. I że często twórca sam sobie w tym temacie nie umie poradzić, aby na swojej twórczości, np. zarobić. Damian Flisak zauważył, że potrzeby powodują, że także Internet dopasowuje się do twórców, a Michał Zaborowski powiedział o swoich obawach, że (być może) są podmioty, które dysponując odpowiednią wiedzą i narzędziami wykreują artystę, który de facto artystą nie jest.
Uczestniczący w czwartym panelu: „Kultura w Internecie – jak prawo może wspierać tworzenie?”) Stanisław Trzciński (m.in. menedżer kultury, dziennikarz, promotor i wykładowca) niejako podsumowując konferencję, której główną osią był #internetfairplay powiedział, m.in., że cyfrowi giganci mają dobrze w Polsce, jeżeli chodzi o polityków i że implementacja dyrektywy w sprawie praw autorskich jest niezbędna i Polska musi ją wdrożyć. Organizatorzy zauważyli także, że z konferencji płynie jeszcze jeden wniosek, że należy przygotować wydarzenie o finansowaniu kultury.
Zapis całej konferencji dostępny jest poniżej:
https://www.facebook.com/StowarzyszenieKreatywnaPolska/videos/5438370122861020/
Program konferencji dostępny jest tutaj:
Program poniedziałkowej konferencji Stowarzyszenia Kreatywna Polska
Zdjęcia z konferencji dostępne są tutaj:
https://twitter.com/PolskaKreatywna
Logo Stowarzyszenia Kreatywna Polska: