VI Forum Kreatywności. Panel NR 1. Podsumowanie
PANEL NR 1 – „Moda na AI i jej wpływ na kreatywność”
Opis panelu na stronie FK: https://forumkreatywnosci.pl/vi-forum-kreatywnosci/moda-na-ai-i-jej-wplyw-na-kreatywnosc/
Panel NR 1 VI FK na YT: https://www.youtube.com/watch?v=ToHoqae98Yg&list=PLJrvNgQ9f0qcJp4z77E9LH4VNnyxbL4la&index=4
Paneliści: dr. Marta Materska-Samek (Prowadząca) (https://forumkreatywnosci.pl/marta-materska-samek/); Maciej Sobczyk (https://forumkreatywnosci.pl/maciej-sobczyk/); Sylwia Czubkowska (https://forumkreatywnosci.pl/sylwia-czubkowska/), dr Ewa Chamczyk (https://forumkreatywnosci.pl/ewa-chamczyk/)
PANEL NR 1: Moda na AI i jej wpływ na kreatywność – WNIOSKI
- AI to nie jest moda. To duże zjawisko (oczywiście) technologiczne, ale także gospodarcze, społeczne i polityczne. (S. Czubkowska)
- AI może posłużyć do optymalizacji różnych procesów. Jeżeli chodzi o podejście twórcze, to troszkę twórców osłabia, jeżeli chodzi o podejście produkcyjne, to jest dobrym narzędziem, przy czym narzędziem, które częściowo zastąpi twórcę, dlatego, że w prostych, powtarzalnych elementach człowiek może być zastąpiony. (M. Sobczyk).
- Korzystając z AI musimy mieć pewność, że jest on dobrze nakarmiony. Podmioty, mając nieufność wobec tego narzędzia, nie chcą się dzielić swoją twórczością, czy własną pracą z tym modelem. A z drugiej strony boimy się, że jeśli otworzymy się na maszynę, oddamy jej swój intelekt, to ona nas wyeliminuje. (M. Sobczyk)
- Bez weryfikacji nie jesteśmy na tym etapie i w tym momencie korzystać z AI, która podaje nam złe odpowiedzi i złe dane (M. Sobczyk, S. Czubkowska)
- AI (na razie) nie wytworzy takiego produktu, który pozwoli twórcom (scenarzystom) na utrzymanie widza (brak świeżości, powtarzalność, banał) przy telewizorze. AI może uprościć i przyspieszyć pracę, co jest ważne, na przykład z punktu widzenia producenta. Ale z drugiej strony… Mamy na wejściu bardzo poważne bariery prawne – całe AI, czyli te duże modele językowe zostały wytrenowane w sposób absolutnie nielegalny na dziełach twórców. To jest problem – bo ktoś upomni się o swoje prawa, o swoje pieniądze… To się już dzieje, więc tak naprawdę, w tej chwili zastosowanie do komercyjnego tworzenia, na przykład, scenariuszy trąci trochę o samobójstwo i może się skończyć poważnymi kłopotami, więc na razie jesteśmy trochę w takim zawieszeniu. (M. Sobczyk)
- AI nie sprzyja różnorodności kulturowej, tylko ją zabija (S. Czubkowska, M. Sobczyk)
- Obecne dążenie krajów do suwerenności AI i dążenia poszczególnych krajów do własnych modeli językowych – świetny przykład polskiego modelu językowego Bielik i kolejna inicjatywa „Spichlerza”, czyli obywatel Bielik, stworzenie modelu multimodalnego są bardzo cenne, ale w kontekście tego jak bardzo mainstreamowe jest AI o korzeniach anglosaskich (obawiam się, że) to będzie po prostu niewystarczające, bo to, co będzie sie przebijało do mainstreamu, o właśnie te uśrednione treści, które pochodzą z danych ogólnie dostępnych. Świetnie, że takie inicjatywy lokalne sie dzieją, ale to jest tylko kropla w morzu potrzeb. jest potrzeba, żeby te kierunki narodowe i dążenie do suwerenności sztucznej inteligencji było jak najsilniejsze (E. Chamczyk)
- Brak systemowego – pod auspicjami państwa – wsparcia i brak dążenia do suwerenności AI i dążenia poszczególnych krajów do własnych modeli językowych, jeśli chcemy zachować jakąś odmienność. Każdy wie o czacie GPT, każdy wie o Gemini, bo mamy go w telefonie, dobrze, żeby ludzie wiedzieli o Bieliku. (M. Sobczyk)
- Potrzebujemy edukacji odbiorców od podstaw – systemowej, nie jednorazowych akcji, czy kampanii. Potrzebujemy edukacji od przedszkola – mądrej, wielowarstwowej pokazującej: – jak korzystać z tej technologii; – jak współpracować z AI-em; – według jakich zasad działa ta technologia; – dlaczego (dostajemy) taki output, a nie inny, z czego to wynika; – edukacja właściwego sposobu posługiwania się AI-em w pracy i właściwego odbioru treści; (wszyscy Paneliści)
- Jeżeli przyzwyczajamy się do odbioru średnich treści, wygenerowanych z wieloma błędami, często niespójnych, albo po prostu nijakich, to nie będziemy oczekiwać niczego więcej. Masowa popkultura zmierza w stronę uśredniania, a AI przyspiesza ten proces. (M. Sobczyk)
- Wciąż jesteśmy w etapie badania możliwości technologicznych AI, cytat jeśli rozwój AI zatrzymałby się w tym momencie, to nam, ludziom zajęłoby około 5 do 10 lat znalezienie zastosowań dla technologii w obecnym stanie. (E. Chamczyk, cytat Ethan Moolick)
- Model nauczania – szeroko pojęta edukacja szkolna musi przestawić się na inny system – w Polsce hołduje się przedmiotom takim jak matematyka, polski, a tak naprawdę powinniśmy zacząć od czegoś innego – najpierw nauczać wiedzy o społeczeństwie, etyki, filozofii, a dopiero później tych ścisłych rzeczy. Bo, jeżeli nie zrozumiemy po co my używamy tych narzędzi ścisłych, to zawsze będziemy jak dzieci we mgle. Dlatego, nie będziemy też umieli korzystać we właściwy sposób z tych narzędzi technologicznych, bo będziemy wiedzieć jak one działają, ale będziemy mieć problem z ideą ich wytworzenia. Myślę, że jeżeli zmienimy system edukacyjny – mrzonki oczywiście – wtedy będziemy mogli porozmawiać o świadomym wykorzystywaniu narzędzi AI dla własnego dobra, a nie dla dobra producentów i deweloperów tego AI i nabijania im kieszeni, bo na razie na tym poziomie głównie jesteśmy. (M. Sobczyk)
- Rozwiązaniem jest zmiana systemowa – bez tego nic dobrego się nie zadzieje w tym temacie. Temat dzieci w kontekście sztucznej inteligencji jest niezwykle ważny i mam wrażenie, że to jest temat, który jest wciąż niezaopiekowany, bo twórcy modeli nadal nie mają rozwiązania, nie mają pomysłu jak podejść do tego tematu. (E. Chamczyk).
- Edukacja medialna to temat, który cały czas wraca w kontekście rozmów o cyber bezpieczeństwie, dezinformacji, czy ochronie wizerunku. Edukacja medialna jest niezbędna jako stały element edukacji dostosowany do momentu rozwojowego dziecka. (S. Czubkowska)
źródło: SKP, Forum Kreatywności