„Lista stanowi również refleksję nad historią technologii filmowej. Dlatego obok dzieł o szczególnej wartości artystycznej albo społecznej znajdą się na niej także filmy pionierskie i unikatowe pod względem technologicznym… Dobór tytułów obejmuje zarówno filmy kanoniczne, jak i marginalne, klasykę fabularną, dokumenty, animacje, dzieła eksperymentalne, studenckie, amatorskie i propagandowe.”…
„Rola Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego okazuje się w tym procesie kluczowa. Od siedemdziesięciu lat FINA gromadzi, zabezpiecza i przywraca polskie filmy, podejmując trud ich digitalizacji, konserwacji i restauracji. Dzięki temu obrazy sprzed dekad mogą znów przemawiać z pełną siłą. Restauracja nie upiększa historii, lecz wydobywa z obrazu to, co w nim ukryte, pozwala filmowi odzyskać klarowność znaczeń i na nowo opowiadać nam o nas samych. FINA jest jedyną instytucją w Polsce, która w takiej skali i z taką konsekwencją otacza opieką audiowizualne świadectwa kultury, czyniąc z nich fundament narodowej pamięci…”
Więcej o Liście Polskiego Dziedzictwa Filmowego tutaj: