Gildia Scenarzystów Polskich przyznała nagrody

Gildia Scenarzystów Polskich po raz pierwszy nagrodziła autorów i autorki scenariusza pełnometrażowego filmu fabularnego i serialu fabularnego. Zarząd przyznał też Nagrodę za Całokształt Twórczości oraz Nagrodę Specjalną. Gildia Scenarzystów Polskich chce w ten sposób zwrócić uwagę widzów i środowiska filmowego na rolę scenarzystów w polskim kinie i serialach.
Nagroda za Scenariusz Pełnometrażowego Filmu Fabularnego trafiła do Jacka Lusińskiego i Szymona Augustyniaka za „Śubuka”.
Nagrodę za Scenariusz Serialu Fabularnego otrzymali Kasper Bajon i Kinga Krzemińska za „Wielką wodę”.
Nagrodę Specjalną wręczono dyrektorowi ZAPA Dominikowi Skoczkowi
Nagrodę za Całokształt Twórczości otrzymał scenarzysta Maciej Karpiński 
Nagrodzeni:

Jacek Lusiński – reżyser, scenarzysta i pisarz. Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi (1997). Debiutował w 2004 pełnometrażową komedią pt. „Piksele”. Nakręcony według własnego scenariusza film „Carte Blanche” (2015) przyniósł mu szereg prestiżowych nagród, m.in. Jury Grand Prix na 18. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Szanghaju, nagrodę główną Polish Film Festival w Toronto i New Directors Competition na festiwalu w São Paulo. Powieściowa wersja „Carte Blanche” autorstwa Lusińskiego była z kolei nominowana w plebiscycie „Książka Roku” organizowanym przez lubimyczytac.pl. Scenariusz najnowszego obrazu pt. „Śubuk”, pisany wspólnie z Szymonem Augustyniakiem, wygrał konkurs Script Pro 2019 i został nagrodzony w 2022 roku Złotymi Lwami na FPFF w Gdyni. Jest pomysłodawcą, współautorem scenariusza i reżyserem serialu „Minuta ciszy” (CANAL+ Original). W 2023 roku „Śubuk” został nominowany do Polskich Nagród Filmowych ORŁY w sześciu kategoriach ( w tym za scenariusz), a serial „Minuta Ciszy” w kategorii najlepszy filmowy serial fabularny.

Szymon Augustyniak – scenarzysta, pisarz. Absolwent Wydziału Filologii Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Współscenarzysta filmu „Śubuk” i serialu „Minuta Ciszy”. Autor książki „Mimochodem o chodzeniu” poświęconej historii chodzenia. Zdobywca wraz z Jackiem Lusińskim nagrody głównej na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni 2023 w kategorii najlepszy scenariusz („Śubuk”) oraz nagrody głównej Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Konkursie Script Pro 2019 („Śubuk”). Nominowany do 25. Polskich Nagród Filmowych ORŁY w kategoriach: Najlepszy Scenariusz – ,,Śubuk” i Najlepszy Filmowy Serial Fabularny – ,,Minuta ciszy”.

Nagroda za Scenariusz Serialu Fabularnego otrzymali Kasper Bajon i Kinga Krzemińska za „Wielką wodę”
 

Kasper Bajon – pisarz, poeta, filmowiec. Studiował w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim. Wydał kilka książek prozatorskich i poetyckich, w tym Fuerte, która była w finale Nagrody Literackiej Nike (2021). Był stypendystą ministra kultury i dziedzictwa narodowego. Jego debiutancki film Via Carpatia (2018), współreżyserowany z Klarą Kochańską, był prezentowany na wielu festiwalach w Polsce i za granicą. Jest autorem scenariuszy do m.in. takich seriali jak Rojst, Rojst 97, Otwórz oczy, Wielka woda. Pod koniec września ma premierę jego zbiór esejów o szachach Gambit orangutana.

Kinga Krzemińska – autorka dwóch bestsellerowych seriali na audioteka.pl: komedii kryminalnej „Sierżant Cuff” oraz serialu grozy „Anima”. Poza audiobookami Krzemińska jest również scenarzystką filmów i seriali dla dzieci, jak również serialu „Wielka Woda” nagrodzonego Złotym Orłem 2023 za najlepszy serial fabularny. Swoje umiejętności odnalezienia się w niemal każdym gatunku dramaturgicznym zawdzięcza nie tylko pracy z najlepszymi reżyserami w Polsce, takimi jak: Agnieszka Smoczyńska, Małgorzata Szumowska, Marcin Wrona, czy Marcin Koszałka, ale też międzynarodowej edukacji jaką uzyskała na FAMU (Czechy) oraz na New York Film Academy. Ma też za sobą doświadczenia wykraczające poza przemysł audiowizualny. Była wolontariuszką pomocy rozwojowej w Nairobi, w Kenii, odbyła staż w Unites States Holocaust Museum w Waszyngtonie, uczyła angielskiego i miała zaszczyt być tłumaczką Ireny Sendlerowej.
 
Dominik Skoczek – radca prawny, specjalista z zakresu prawa autorskiego, prawa kultury, mediów i filmu. Od 2012 roku związany ze Stowarzyszeniem Filmowców Polskich i ZAPA, od 2018 r. dyrektor ZAPA. Wiceprezes Stowarzyszenia Kreatywna Polska (od 2020 r.), reprezentuje SFP-ZAPA w zarządzie Society of Audiovisual Authors (SAA) z siedzibą w Brukseli (od 2013 r.) oraz radzie dyrektorów Association for the International Collective Management of Audiovisual Works (AGICOA) z siedzibą w Genewie (od 2018 r.).
Maciej Karpiński – ukończył historię sztuki na UW. Już podczas studiów pisał teksty dla Studenckiego Teatru Satyryków i recenzował w prasie ogólnopolskiej spektakle teatralne. Wkrótce zaczął publikować w „Filmie”, „Kinie”, „Kulturze”, „Literaturze”. „Scenariopisarstwa uczyłem się sam, bo kiedyś w Polsce nie kształcono w tym kierunku, brakowało też stosownych podręczników” – mówi Maciej Karpiński. Miał 22 lata, kiedy na prośbę Janusza Głowackiego, scenarzysty filmu Janusza Morgensterna „Trzeba zabić tę miłość” (1972),z powodzeniem włączył się do prac nad tym tekstem (oficjalnie pod hasłem „współpraca reżyserska”). Współautorstwo scenariusza „Długiej nocy poślubnej” (1976, TV) Jerzego Domaradzkiego zaprowadziło Macieja Karpińskiego do Zespołu Filmowego „X” Andrzeja Wajdy. Ma w swoim dorobku scenariopisarskim 19 filmów, m.in. „Nastazję” (Japonia 1994) Andrzeja Wajdy, „Córy szczęścia” (Polska/Węgry/ Niemcy 1999) Márty Mészáros, „Cud purymowy” (2000, TV) Izabelli Cywińskiej, „Strajk” (Polska/Niemcy 2006) Volkera Schlöndorffa i „Różyczkę” (2010) Jana Kidawy-Błońskiego, a także scenariusz do serialu pt. : „Osiecka” Filmy te otrzymały wiele nagród w kraju i za granicą. Aktualnie na swoją premierę czeka film „Różyczka 2”.
Ponadto jest autorem powieści, książek o teatrze i filmie, sztuk teatralnych i adaptacji scenicznych, przekładów z języka angielskiego, a także licznych esejów i artykułów publikowanych w prasie krajowej i zagranicznej. Współtworzył program i był wykładowcą m.in. Studium Scenariuszowego w PWSFTviT (1991 – 2009) oraz Szkoły Scenariuszy w WFDiF. Napisał podręcznik „Niedoskonałe odbicie. O sztuce scenariusza filmowego” (1995) i przetłumaczył „Przygody scenarzysty” (1999) Williama Goldmana. Był również wieloletnim kierownikiem literackim Studia Filmowego „Perspektywa”, następnie Agencji Filmowej Telewizji Polskiej. W latach 1990 – 1994 był wiceprezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich oraz długoletnim przewodniczącym Koła Scenarzystów SFP. W latach 1992 – 2005 Dyrektor Artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, następnie (2005 – 2010) pełnomocnik dyrektora PISF ds. międzynarodowych. Odznaczony Srebrnym Medalem „Gloria Artis – Zasłużony Kulturze”. Jest członkiem Polskiej Akademii Filmowej i Europejskiej Akademii Filmowej oraz aktualnym wiceprezydentem Federacji Scenarzystów Europejskich.
źródło: informacja prasowa

Nasi partnerzy


Top