Baw się legalnie

§ Polska jest w pierwszej piątce europejskich krajów z najwyższym poziomem piractwa komputerowego. Ta niechlubna pozycja sprawia, że nie jesteśmy atrakcyjnym obszarem dla rozwoju przemysłów kreatywnych. Im bardziej rozwija się piractwo tego typu, tym mniej firm decyduje się inwestować u nas w rynek gier.

Gry komputerowe i oprogramowanie są wyłączone z tzw. dozwolonego użytku prywatnego. Nie wolno więc robić ich kopii dla przyjaciół czy rodziny. Nielegalnym działaniem jest też dzielenie się grami i oprogramowaniem przez serwisy typu BitTorrent czy p2p.

Ściąganie gier (oprogramowania komputerowego) z Internetu jest legalne tylko wtedy, gdy zostały one umieszczone do pobrania przez samych wydawców, producentów lub twórców. Programy i gry oznaczane są określonymi licencjami Freewere, Trial, Adware, Sharewere, Demo, Pełna wersja itp. Przed ich użyciem sprawdź na co pozwala określona licencja i przez jaki czas obowiązuje.

Korzystaj tylko ze sprawdzonych sklepów (także tych internetowych). Jeżeli kupujesz grę lub program w sieci, w tym na aukcjach - szukaj certyfikatu wiarygodności oraz upewnij się o autentyczności oprogramowania (wymagaj oryginalnych płyt CD, instrukcji, licencji, zasad wsparcia technicznego i gwarancji).

Jeżeli uważasz, że gry komputerowe są zbyt drogie i nie chcesz ich kupować, możesz korzystać z serwisów umożliwiających grę online. Masz wiele możliwości wyboru, od gier serwerowych (RPG) przez gry przeglądarkowe (niewymagające instalowania oprogramowania na komputerze użytkownika) po MMOG (Multi Massive Online Games).

Nigdy nie kupuj kopii zapasowych ani nie łam zabezpieczeń oprogramowania.

Zamiast kopiować prace innych bądź dumny z własnych osiągnięć, sam pisz programy czy gry i promuj swoje umiejętności.

Trzymaj się wartości fair play. Nie rozpowszechniaj wiedzy o pirackim oprogramowaniu i serwisach oferujących takie produkty. Pamiętaj, że szacunek dla cudzej własności intelektualnej sprzyja upowszechnianiu wiedzy i uczciwemu wynagradzaniu programistów oraz wydawców oprogramowania i gier komputerowych.

(=) JAWI, Kreatywnapolska.pl 2013
Tekst udostępniony na licencji CC BY 3.0 PL

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenie Filmowców Polskich Polska Izba Książki Legalna Kultura Stowarzyszenie Autorów i Wydawców Copyright Polska