Gdy jesteś twórcą...

Sharing, czyli dzielenie sygnału telewizyjnego, to najważniejszy aspekt piractwa telewizyjnego

Kradzież sygnału telewizyjnego, nazywana potocznie piractwem telewizyjnym, jest przestępstwem, polegającym na przywłaszczeniu cudzej własności, w tym przypadku intelektualnej, czyli takiej, która powinna być szczególnie chroniona i szanowana.

Czytaj dalej

Piractwo treści wideo w Polsce – przyczyny i skutki

Jak piractwo filmów wpływa na polską gospodarkę? Jakie są przyczyny piractwa treści wideo? Jak wygląda otoczenie prawne? Co można zrobić? Prezentujemy skrótowe opracowanie raportu PWC „Analiza wpływu zjawiska piractwa treści wideo na gospodarkę w Polsce” przygotowanego na zlecenie Stowarzyszenia Dystrybutorów Programów Telewizyjnych SYGNAŁ. Prace nad raportem trwały pomiędzy październikiem 2013 roku a styczniem 2014 roku.

Czytaj dalej

Kradzione filmy w sieci – przegląd i analiza serwisów

Autorzy serwisów nielegalnie rozpowszechniających filmy starają się na wszelkie sposoby sprawić, aby ich strony wyglądały profesjonalnie i były oceniane jako uczciwe, ale nawet niedoświadczony internauta powinien dostrzec, że pod tą przyjazną powłoką kryje się oszustwo. Dość łatwo bowiem się zorientować, że wydawcy tych stron nastawieni są po prostu na zysk i zrobią wiele, żeby nie płacić stosownych opłat twórcom filmów, a od użytkowników po prostu chcą wyłudzić pieniądze.

Czytaj dalej

VOD - modele dystrybucji filmów w sieci

Jak wygląda dystrybucja filmów w Internecie na platformach VOD (Wideo na żądanie)? Na rynku funkcjonuje kilka modeli dystrybucji, które związane są ze specyfiką danych dzieł audiowizualnych, model dostosowuje się do tego, czy rozprowadzany film jest nowy lub premierowy, czy np. jest obrazem niekomercyjnym, społecznym lub artystycznym.

Czytaj dalej

VOD - dystrybucja filmów poza komputerem, Connected devices

Każde urządzenie ekranowe podłączone do Internetu (Connected devices) może służyć użytkownikom do cyfrowego wypożyczenia i oglądania filmu. Twórcy serwisów Video on Demand wykorzystują więc do rozpowszechniania zawartych w swoich bibliotekach audiowizualnych treści specjalne aplikacje internetowe współpracujące z telefonami komórkowymi, tabletami, itp. Przykładowo aplikacja serwisu VOD Ipla dostępna jest w systemach operacyjnych najważniejszych dostępnych na polskim rynku smartfonów – iPhone, Android i Symbian. Zainteresowany podbojem rynku telefonicznego jest także m.in. TVN Player.

Czytaj dalej

VOD - zabezpieczenia filmów przed kradzieżą

Pliki udostępniane przez platformy VOD są chronione na różne sposoby. Zawsze są szyfrowane i zabezpieczane przed kopiowaniem, podobnie jak płyty DVD. Dodatkowo system ich odtwarzania często opiera się na streamingu, czyli na transmisji filmu do wybranego urządzenia (np. komputera) bez zapisywania go, nawet tymczasowo, na dysku urządzenia użytkownika końcowego.

Czytaj dalej

Kody regionu DVD i Blu-ray Disc (Region Playback Control)

Wytwórnie filmowe regionalizują nośniki optyczne (płyty DVD i Blu-ray) i czytniki wideo w celu blokowania niekontrolowanego handlu zapisami audiowizualnymi, tj. w tym importu i eksportu tanich filmów do innych sfer ekonomicznych, piractwa, oraz w celu umożliwienia dystrybutorom filmowym i producentom płyt kontroli cen nośników, dat ich oficjalnych premier w danym obszarze geograficznym. Do regionalizacji służy Kod regionu (inny dla płyt DVD i Blu-ray), fizyczny maszynowy znacznik (system kodowy).

Czytaj dalej

Kino cyfrowe a przyszłość kinematografii

Kino cyfrowe jest jednym z etapów światowej ewolucji w zakresie cyfryzacji różnych obszarów życia. Kiedy pojawił się komputer dla wielu obserwatorów stało się jasne, że to dopiero początek fali zmian. Kinematografia nie mogła pozostać obojętna i opierać się nowoczesnej myśli technicznej. Początki cyfryzacji objęły techniki realizacji zdjęć, odtwarzanie dźwięku w kinie czy postprodukcję. Kolejnym etapem jest zmiana sposobu projekcji, mająca szeroki wpływ na dystrybucję (nośnik, sposób przetransportowania), jakość wyświetlania i rozszerzenie palety usług kinowych. Kino cyfrowe to w wielkim uproszczeniu zamiana projektorów kinowych z „analogowych” na cyfrowe, które odtwarzają filmy już nie z taśmy 35 mm, a z dysku twardego czy innego rodzaju pamięci elektronicznej.

Czytaj dalej

Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych Stowarzyszenie Filmowców Polskich Polska Izba Książki Legalna Kultura Stowarzyszenie Autorów i Wydawców Copyright Polska